Si passegem per davant de la Llotja de la Seda, i mirem “amb ulls curiosos” el remat de la seua torre, de segur ens cridarà l’atenció el fet de veure una tonalitat de color en la pedra diferent de la de la resta del monument, que és més fosca.
En la fotografia de capçalera d’aquest apunt, i en la que hi afegisc a continuació, podeu apreciar-ne clarament aquest efecte:
Però, a què es deu aquesta sorprenent diferència?
Per a respondre la pregunta adequadament, cal remuntar-se als seus inicis.
La torre de la Llotja va ser finalitzada a finals del segle XV.
Però el seu disseny original, encara que actualment ens puga semblar sorprenent, no comptava ni amb els merlets ni amb les tres gàrgoles que podem observar actualment en el seu remat.
Ací podeu veure el seu aspecte en una fotografia del segle XIX:
La resposta a la pregunta plantejada es troba en el fet que l’actual remat emmerletat i amb gàrgoles que mostra la torre, hi va ser afegit per l’arquitecte Antoni Ferrer i l’escultor Jose Aixà Iñigo uns quatre segles després de què la torre fora acabada, concretament entre els anys 1896 i 1900. Originalment la seua terrassa era plana, sense afegits.
La diferent tonalitat observada del remat es deu al fet que els nous carreus col.locats durant la reforma eren lògicament més nous, i per tant més “clars” que els antics, envellits pel pas dels temps.
També la magnífica escala de cargol que puja a la terrassa de la torre, realitzada per Pere Compte amb 110 graons, passà a tindre’n 142 desprès d’aquesta reforma, que va fer més elevada la torre.
A continuació podeu veure una curiosa fotografia presa durant aquesta reforma l’any 1899:
D’ara endavant, quan vos mostren una fotografia o un gravat antic de la Llotja, podreu endevinar si és anterior o no a l’any 1900 simplement observant el remat de la seua torre.